Skinneslibning er en del af den almindelige vedligeholdelse af jernbanerne og udføres med cirka ti års mellemrum.

“Skinneslibning skal foretages for at fjerne rifler og ujævnheder i skinnerne, hvilket er med til at forlænge skinnernes levetid og mindske hjulstøjen fra togene fremadrettet”, fortæller Mie Rajcic, der er driftsdirektør i Lokaltog.

Hun beklager de gener, som skinneslibningen medfører. Både i form af driftsændringer om aftenen, hvor togene efter kl. 20 bliver erstattet af togbusser på de aktuelle strækninger, men også de natlige støjgener, som naboer til jernbanestrækningen vil kunne opleve i forbindelse med arbejdet.

“Det er en voldsom maskine, der kører på skinnerne og sliber metallet, og det kan desværre ikke gøres uden at det støjer, hvilket vi selvfølgelig helst var fri for at udsætte vores naboer for. Forhåbentlig er det et lille plaster på såret, at skinneslibningen er med til at mindske støjen efterfølgende, så når det er overstået, kan naboerne se frem til, at den normale hjulstøj fra vores tog rent faktisk bliver mindre, når der er gået lidt tid og de nyslebne skinner er kørt til”, siger Mie Rajcic

Tyske eksperter står for skinneslibningen

Skinneslibningen hos Lokaltog foretages denne gang af tyske Schweerbau, der er specialister i vedligeholdelse af jernbanestrækninger.

Det store slibetog, som kun kører og sliber omkring 700 meter i timen, skal fjerne mellem en og fem millimeter metal afhængig af skinnernes tilstand, men den nøjes imidlertid ikke med at fjerne ujævnheder i skinnerne.

“I forbindelse med slibningen bliver skinnerne også reprofileret, hvilket på almindeligt dansk betyder, at slibemaskinen runder skinnerne i siderne igen, så de ikke er helt flade, men får den samme skinneprofil som nye skinner og passer til togenes hjul”, slutter Mie Rajcic.

Når Hornbækbanen og Østbanen ikke får slebet skinner i denne omgang skyldes det, at begge baner inden for de kommende år skal renoveres med nye sveller og skinner.

Her kører skinnesliberen om aftenen og natten på Lokaltogs strækninger

Nærumbanen:
Fra natten mellem 23.-24. marts til natten mellem 26.-27. marts

Frederiksværkbanen:
Fra natten mellem 27.-28. marts til natten mellem 11.-12. april (der slibes ikke i påsken)

Lille Nord:
Fra natten mellem 12.-13. april til natten mellem 16.-17. april

Gribskovbanen (mellem Helsinge og Tisvildeleje)
Fra natten mellem 18.-19. april til natten mellem 19.-20. april

Gribskovbanen (mellem Hillerød og Mårum)
Fra natten mellem 20.-21. april til natten mellem 22.-23. april

Odsherredsbanen:
Fra natten mellem 24.-25. april til natten mellem 29.-30. april
Fra natten mellem 1.-2. maj til natten mellem 6.-7. maj

Tølløsebanen:
Fra natten mellem 8.-9. maj til natten mellem 13.-14. maj
Fra natten mellem 15.-16. maj til natten mellem 20.-21. maj

Lollandsbanen:
Fra natten mellem 22.-23. maj til natten mellem 26.-27. maj
Fra natten mellem 30.-31. maj til natten mellem 5.-6. juni

Indsættelse af togbusser i forbindelse med skinneslibningen vil fremgå af Rejseplanen og på hjemmesiden Lokaltog.dk, som løbende bliver opdateret.

Foto: ABW